Poslední verze NEDbook-Basicu, v.0.4 – 19.7.2023, podporuje celkem 59 příkazů. Všechny je možné použít buď v přímém režimu – zadaný příkaz se hned provede, nebo v režimu programování kdy musí být před příkazem uvedeno číslo řádku na který se příkaz uloží. Příkazy se zapisují malými písmeny.
NEDbook-Basic podporuje celočíselné proměnné s názvy a-z, typu int v rozsahu -2 147 483 648 až 2 147 483 647 (dle typu MCU).
Pro práci s SD kartou podporuje NEDbook-Basic názvy souborů s maximální délkou 12 znaků.
Příkazy NEDbook Basicu
help
zápis „help“ – zobrazí seznam podporovaných příkazů s krátkým popisem.
I2C scan
zápis „i2c scan“ – vyhledá a vypíše adresy zařízení připojených na I2C sběrnici MCU
SD delete
zápis „sd int del název“ – smaže soubor na interní SD kartě se jménem „název“.
zápis „sd ext del název“ – smaže soubor na externí SD kartě se jménem „název“.
SD list
zápis „sd int ls“ – vypíše seznam souborů a složek na interní SD kartě
zápis „sd ext ls“ – vypíše seznam souborů a složek na externí SD kartě
SD info
zápis „sd info“ – vypíše informace o SD kartě. Kapacitu, formát, typ.
SD save
zápis „sd int save název“ – uloží program v programové paměti na interní SD kartu do souboru se jménem „název“.
zápis „sd ext save název“ – uloží program v programové paměti na externí SD kartu do souboru se jménem „název“.
SD load
zápis „sd int load název“ – načte z interní SD karty program s jménem „název“ do programové paměti.
zápis „sd ext load název“ – načte z externí SD karty program s jménem „název“ do programové paměti.
OUT
zápis „out x y“ – zapíše byte v proměnné x na adresu v proměnné y.
IN
zápis „in x y“ – načte byte z adresy v proměnné x do proměnné y.
čekej
zápis „delay x“ – zastaví program na dobu x (ms).
smaž obrazovku
zápis „clr“ – smaže obrazovku
zápis proměnné
zápis „x=y“ – zapíše celé číslo y do proměnné x.
výpis proměnné
zápis „x==“ – vypíše obsah proměnné x.
sčítání
zápis „x+y=z“ – sečte proměnné x a y a zapíše výsledek do proměnné z.
odčítání
zápis „x-y=z“ – odečte od proměnné x proměnnou y a zapíše výsledek do proměnné z.
násobení
zápis „x*y=z“ – vynásobí proměnnou x proměnnou y a zapíše výsledek do proměnné z.
dělení
zápis „x/y=z“ – vydělí proměnnou x proměnnou y a zapíše výsledek do proměnné z.
AND
zápis „x&y=z“ – logický AND proměnné x a proměnné y a zapíše výsledek do proměnné z.
OR
zápis „x|y=z“ – logický OR proměnné x a proměnné y a zapíše výsledek do proměnné z.
XOR
zápis „x^y=z“ – logický XOR proměnné x a proměnné y a zapíše výsledek do proměnné z.
NOT
zápis „x~z“ – logická negace proměnné x, zapíše výsledek do proměnné z.
bitový posun vpravo
zápis „x>>z a“ – bitový posun vpravo proměnné x o počet bitů a, výsledek v proměnné z.
bitový posun vlevo
zápis „x<<z a“ – bitový posun vlevo proměnné x o počet bitů a, výsledek v proměnné z.
zápis do programové paměti
zápis „xx příkaz“ – zápis příkazu do programové paměti na řádek xx – xx je v intervalu 1 – 999.
výpis řádku programové paměti
zápis „xx==“ – vypíše z programové paměti řádek xx.
výpis programové paměti
zápis „list“ – vypíše všechny příkazy z programové paměti.
RUN
zápis „run“ – spustí program zapsaný v programové paměti
návrat do BASICU
zápis „ret“ – návrat z prováděného programu zpět do BASICU.
poznámka v programu
zápis „//poznámka“ – vše za // se ignoruje, slouží pouze jako poznámka pro programátora.
smazání paměti programu
zápis „del“ – smaže programovou paměť.
výpis textu
zápis „print text“ – vypíše text na obrazovku
nepodmíněný skok
zápis „jmp xx“ – skočí na řádek číslo xx – xx je v intervalu 1-999.
podmíněný skok
zápis „if a b c dd“ – a=proměnná, b=znak porovnání (< > =), c=proměnná, dd=číslo řádku na který se skočí při splnění podmínky – dd je v intervalu 1-999.
zobrazení aktuálního času a data
zápis „time“ – vypíše aktuální čas, datum a den v týdnu
nastavení RTC
zápis „set rtc“ – nastavení RTC modulu, příkaz má vlastní podmenu
doba spuštění
zápis „uptime“ – vypíše dobu spuštění NEDbooku
kreslení čáry
zápis „cara x1;y1;x2;y2;“ – nakreslí čáru na souřadnice
kreslení prázdného čtverce
zápis „ctverecpr x1;y1;x2;y2;“ – nakreslí prázdný čtverec na souřadnice
kreslení plného čtverce
zápis „ctverecpl x1;y1;x2;y2;“ – nakreslí plný čtverec na souřadnice
kreslení prázdného kruhu
zápis „kruhpr x1;y1;r;“ – nakreslí prázdný kruh na souřadnice x1, y1 s poloměrem r
kreslení plného kruhu
zápis „kruhpl x1;y1;r;“ – nakreslí plný kruh na souřadnice x1, y1 s poloměrem r
kreslení bodu
zápis „pixel x1;y1;“ – nakreslí pixel na souřadnice
náhodný znak
zápis „random“ – vypíše náhodný znak
Mandelbrotova množina
zápis „mandelbrot“ – vykreslí Mandelbrotovu množinu. Příkaz má vlastní podmenu
Juliova množina
zápis „julia“ – vykreslí Juliovu množinu. Příkaz má vlastní podmenu
LED OFF
„zápis „led off“ – zhasne zabudované LEDky
kreslení čáry v BASICu
zápis „bcara x1 y1 x2 y2“ – nakreslí čáru na souřadnice v proměnných
kreslení prázdného čtverce v BASICu
zápis „bctverecpr x1 y1 x2 y2 “ – nakreslí prázdný čtverec na souřadnice v proměnných
kreslení plného čtverce v BASICu
zápis „bctverecpl x1 y1 x2 y2 “ – nakreslí plný čtverec na souřadnice v proměnných
kreslení prázdného kruhu v BASICu
zápis „bkruhpr x1 y1 r “ – nakreslí prázdný kruh na souřadnice x1, y1 s poloměrem r v proměnných
kreslení plného kruhu v BASICu
zápis „bkruhpl x1 y1 r “ – nakreslí plný kruh na souřadnice x1, y1 s poloměrem r v proměnných
kreslení bodu v BASICu
zápis „bpixel x1 y1 “ – nakreslí pixel na souřadnice v proměnných
inkrementace proměnné
zápis „x++“ – zvýší proměnnou x o 1
dekrementace proměnné
zápis „x–“ – sníží proměnnou x o 1
teplota systému
zápis „temp“ – vypíše teplotu systému